Kenapa Gagal
Kenapa Gagal ?
KEGAGALAN seseorang itu bukan bermakna dia tidak
mempunyai kekuatan seperti mana orang lain, tetapi di samping kekuatan terdapat
kelemahannya tersendiri. Kelemahan diri itu berpunca daripada kelalaian dan
kurang kepekaan terhadap apa yang berlaku di sekelilingnya.
Malah kelemahan ini juga berpunca daripada
keselesaan yang dinikmati hinggakan tidak sanggup menerima dan mengadapi
ketidakselesaan yang merupakan salah satu cabaran dalam kehidupan seharian.
- Kurang
daya tahan
Belajar memerlukan daya ketahanan mental, fizikal dan rohani. Otak perlu
berfikir untuk mencari penyelesaian dalam sesuatu permasalahan dalam pembelajaran.
Diri memerlukan disiplin yang ketat terutamanya ketika berada dalam kelas,
mengulang kaji di rumah dan berinteraksi dengan rakan. Jadual waktu belajar di
sekolah dan di rumah harus dipatuhi dan diamalkan secara sistematik dan berterusan.
Dalam melaksanakan segala tugasan, murid perlu berjiwa kental, sabar dan
percaya pada diri sendiri di samping memiliki semangat juang yang tinggi. Jika
ketiga-tiga daya tahan ini kurang atau tidak wujud, maka ia sering menjadi
punca kegagalan seseorang murid.
- Tiada
hala tuju dalam pembelajaran
Faktor ini selalu sahaja menjadi penyebab utama kegagalan. Perkara ini
berlaku tanpa kita sedari kerana ia dipengaruhi oleh persekitaran. Oleh itu
tidak hairanlah kenapa terdapat murid-murid yang tidak memberi perhatian ketika
guru mengajar, bising dalam kelas dan tidak merujuk pada guru jika tidak
memahami sesuatu topik pembelajaran.Terdapat juga murid yang tidak membuat
kerja rumah dan macam-macam lagi kerenah murid yang menunjukkan mereka tidak
mempedulikan pembelajaran. Dengan erti kata yang lain, mereka tidak mempunyai
hala tuju ketika belajar.
- Kurang
penampilan diri
Penampilan diri merangkumi aspek fizikal seperti kekemasan diri dari
segi pakaian, tutur kata dan tingkah laku yang sopan, kepetahan dalam
pengucapan, kebijaksanaan dalam menyampaikan sesuatu pandangan atau pendapat
dan keceriaan dalam pergaulan.
Ciri-ciri diri seumpama ini menjadikan seseorang murid itu selesa pada pandangan rakan-rakan dan guru. Murid itu sendiri akan berasa seronok kerana kebiasaannya murid-murid yang mempunyia ciri-ciri begini selalu sahaja akan terpilih dalam menganggotai barisan pemimpin seperti menjadi pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan sebagainya.
Mereka juga akan dipilih mewakili kelas atau sekolah dalam sesuatu pertandingan di peringkat daerah, negeri atau peringkat kebangsaan. Keadaan ini menjadikan seseorang murid itu lebih berpengalaman, berkeyakinan, bertolak ansur dan mampu melonjakkan diri ke arah kejayaan.
Ciri-ciri diri seumpama ini menjadikan seseorang murid itu selesa pada pandangan rakan-rakan dan guru. Murid itu sendiri akan berasa seronok kerana kebiasaannya murid-murid yang mempunyia ciri-ciri begini selalu sahaja akan terpilih dalam menganggotai barisan pemimpin seperti menjadi pengawas sekolah, pengawas pusat sumber dan sebagainya.
Mereka juga akan dipilih mewakili kelas atau sekolah dalam sesuatu pertandingan di peringkat daerah, negeri atau peringkat kebangsaan. Keadaan ini menjadikan seseorang murid itu lebih berpengalaman, berkeyakinan, bertolak ansur dan mampu melonjakkan diri ke arah kejayaan.
Jika murid menghadapi kekurang dalam ketiga-tiga
faktor kejayaan seperti di atas, murid-murid haruslah membuat penambahbaikan
dengan mengamalkannya dalam diri sendiri untuk memastikan kejayaan menjadi
milik kita.
Ulasan
Catat Ulasan